fredag 3 augusti 2012

Gangnam Style



Kolla in den här musikvideon! Den är sjukt rolig!!
-
Ungefär ser väldigt många inlägg ut runt ombloggar och forum i dessa dagar. Alla verkar älska PSYs musikvideo för Gangnam Style, och det finns förklaringar på vad som är 'Gangnam style', och test man kan göra för att ta reda på om man själv har det (jag är 50% Gangnam style). Dessutom har flera stora nyhets-sajter rapporterat om fenomenet som är musikvideon, och det är på väg att bli en egen meme.

Gott så.

Det jag förundras över är hur, och varför, Gangnam Style sprider sig som en löpeld över Internet. Att den blivit populär i Korea är inget konstigt. PSY har älskas av väldigt många och väldigt länge, för att han är lite galen och rolig (myndigheterna har dock en tendens att inte gilla honom så mycket), och det går inte att bortse från att Gangnam Style blivit så populär, just för att videon är galen och rolig. Och folk gillar galet och roligt, speciellt om det kommer från Asien och är rätt sorts galet och roligt:
"... some viewers began uploading their reaction videos to the bizarre music video, praising it as a prime example of “Asian WTF humor” that has proven to fare well in the Western blogosphere." (knowyourmeme)
I artiklar som skrivits om musikvideons popularitet nämner man att den fått 10 miljoner visningar på drygt två veckor som bevis på hur stor den är. Det är inga dåliga siffror, men om man jämför med Girls' Generations The Boys, som fick 10 miljoner visningar på fyra dagar, eller f(x) Electric Shock som fick sina 10 första miljoner på en vecka, så inser man att Gangnam Style än så länge inte har kunnat mäta sig med andra topp-idoler i fråga om popularitet på youtube.

Jag skulle vilja hävda att det snarare handlar om att det är 'rätt' människor som gillar och sprider den, för det är inte vanliga kpop-fans som skapat den här trenden. Jag har ingen aning om exakt hur den spridits, men min gissning är att den gått via spel-communitys i Korea till gamers i resten av världen, och vidare till sidor och forum där folk gillar att titta på galna videor. Därifrån är inte steget långt till diverse trendspanare och uttråkade skribenter.

Vad är det då som gör videon så galen? Det finns många variablar, men signaturdansen i kombination med den tokroliga humorn (att han, bland annat, glassar på en lekplats istället för på stranden, och slappar i ett bad där det redan sitter en gubbe), kan tänkas täcka in det mesta. "Asian WTF humor", helt enkelt.

Ja, och så låten så klart. Den sägs vara sjukt catchig (Jag har ännu inte hört den. Videon såg jag utan ljud).

Jag tycker det är lite trist att det måste vara "WTF humor" inblandat för att koreansk (eller asiatisk) musik ska ha någon slags genomslagskraft bland 'vanliga' västerlänningar. Artister som på fullaste allvar försöker vara häftiga, coola eller sexiga har uppenbart inte samma dragningskraft. Übersöta tjejer som sjunger glad pop brukar visserligen gå hem, men aldrig utan att vara kitschigt, alternativt ett 'guilty pleasure' bland killar (gärna gamers).

Gangnam Style är hippt nu, men det betyder inte alls att kpop i stort skulle bli mer bekräftat eller accepterat. (Ja, jag vet att PSY kallas hip-hop, och dessutom underground (?!), men jag kallar det kpop så länge det beter sig som kpop.) Många kommer säkert att vilja veta om PSY gjort andra, galna, videor, och några kommer att upptäcka en hel värld av musik på koreanska, som inte är särskilt galen, men som är bra ändå. Till de personerna säger jag bara: Välkomna. Roligt att ha er här.

4 kommentarer:

  1. Har kört gangnam style låten som ring signal på ett tag nu när teasern kom men som du säger vad är det som gör det så poppis? Såg att folk från uppcon körde ju en sketch med låten plus dansen! Så folk från Sverige har redan koll på det! Nu är det kanske dags att byta ring signal igen ;) Bra jobbat med artikeln! Hwaiting!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är verkligen helt otroligt vad låten har spridit sig och vad den blir älskad av alla. Jag tror inte jag sett något liknande för någon musikvideo tidigare :O Jag har fortfarande inte hört låten, och jag tänker inte lyssna på den heller och istället se hur lång tid det tar innan den helt enkelt tvingar sig på mig haha. Tack! ^^

      Radera
  2. Jag hoppas iallafall att Kpop blir mer känt nu. Sant att det kanske inte blir accepterat men jag är så stolt över att PSY lyckades bli så berömd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är absolut roligt att se hur enormt stor han har blivit, men personligen ser jag fram emot att se vad han hittar på nu. Jag tror nämligen att PSY har vad som krävs för att kunna hålla sig aktuell även i västvärlden så länge han bara vill :)

      Radera