onsdag 16 januari 2013

Danny + kpop = sant?

Jag kollade runt på låtskrivarna till Girls' Generations nya album, och jag måste erkänna jag lyfte på ögonbrynet när jag läste Danny Saucedo. Han har skrivit fjärde spåret Talk Talk tillsammans med Charlie Mason och Oscar Michael G Rres.

Danny är inte den enda svensk iblandad i SNSDs album. Sarah Lundbäck Bell har till exempel varit med och skrivit I Got a Boy - denna låt som fått ta en hel del skit från alla möjliga människor. Själv gillar jag den bara mer och mer.

8 kommentarer:

  1. Hejsan, trevlig blogg! vet du vart man kan köpa Kpop i sverige på nätet eller i butik?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket!

      Personligen köper jag aldrig kpop i Sverige, dels för att jag aldrig hittat något större utbud, och dels för att priserna brukar vara saltade. Därför har jag inte heller någon större koll på var man kan köpa kpop-skivor, tyvärr.
      iTunes finns ju så klart, men jag antar att du menar fysiska skivor?
      Om du hittar några bra ställe man kan köpa från, så hör av dig! Jag är också nyfiken på det

      Radera
  2. Mest intresserad av fysiska skivor då de är ofta väldigt speciella. Har hittat några på tradera det är allt :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de är ju det :)
      wowhd.se har kpop-skivor, men om man läser vad andra säger om den butiken så varnar många för den (långa väntetider och tullkostnader som tillkommer i efterhand), så jag tycker inte det är värt att testa köpa därifrån.
      cdon.com har några kpop-skivor av några få artister, men det kan vara typ en månads leveranstid på dem, så de beställer väl in dem när de behöver. Och de är dyra! Jösses, SHINees första album för 339 kr till exempel, när den är kostar ca 90 kr på yesasia.com.

      Jag hänger sällan på Facebook, men det kanske finns fan-grupper som köper skivor tillsammans, eller personliga 'shoppar', som till exempel "Haru Haru - Kpop goods and accessories" där man kan kolla och fråga om de kan ta in speciella album?

      Ledsen att jag inte kan hjälpa dig bättre >.<

      Radera
  3. Denna gång så har texten tyvärr gjort stt jag gått från att tycka I got a boy var rätt okej till att inte gilla den alls. Blev helt enkelt för mycket denna gång... men måste erkänna att bag hoppade till när jag såg dannys namn, som med block b mentsl breaker. Sånt e kul, men vissa personer (jag tror du vet vem jag syftar på här) får det att verka som om vi svenskar skriver nästan allt som släpps inom kpoppen...

    Hur kommer det sig att det var så länge sedan du skrev...??? Tappat suget?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har sett att många - faktiskt jättemånga - tyckt att texten till I Got a Boy är så unken att det liksom förtar det roliga. Och det kan jag absolut förstå. Personligen kan jag dock inte bli upprörd, för jag tolkar texten som en parodi.

      Hela texten är full av stereotypa tjej-grejer, men sättet texten framförs på, med en minst sagt lekfull melodi och dans, gör att jag inte kan ta textens bokstavliga mening på fullt allvar. Själva framförandet av låten innehåller också mycket agerande i form av överdrivet minspel, vilket också bidrar till att det känns som ett medvetet skämtande snarare än något annat. könsroller.

      Jag skulle vilja jämföra I Got a Boy med "Girls, Girls, Girls" en av låtarna i SHINees nyaste album. Den låten är också som en sorts mini-teater, där Taemin får råd om hur man raggar på tjejer av de äldre medlemmarna. Humorn i Girls, Girls, Girls är möjligen tydligare än i I Got a Boy, men i mina ögon är idén är den samma: en skämtsam berättelse i dialogform om hur det är att vara (stereotyp) kille/tjej i dagens (koreanska) samhälle. Att det är så tydligt överdrivet gör att man ser det orimliga i det.

      Men det fina i sammanhanget är ju att alla kan ha sin egen tolkning, och att det egentligen inte finns något rätt eller fel när man tolkar populärkultur. Det blir bara mer intressant så.

      Att jag inte skrivit på länge beror på många saker. En av sakerna som direkt har med bloggen att göra, har varit att jag funderat på om jag borde stöpa om den på något sätt. När jag börjar skriva om något, så brukar det bli ganska långt och nog också onödigt krångligt? Ibland känns det som att jag får kpop (och att vara ett kpop-fan) att verka som något tråkigt haha

      Men visst finns suget kvar. Jag har till exempel en fånigt lång rad artiklar bland mina bokmärken som jag vill kommentera på olika sätt, så jag tänker på att blogga varje dag. Det gäller bara att jag får in en bra spark i rumpan på mig själv, så att jag kommer igång.

      Tack så mycket för din kommentar, Elin.
      Det här svaret har tagit mycket längre tid att skriva än det ser ut haha Men det är bra. Jag har fått tänka efter, och insett att det inte räcker att tänka; jag måste göra också.

      Radera
  4. För mig så känner jag dock att det finns en hel del fans som är allt för unga för att kunnamdra den intellektuella slutsatsen, att de istället tar texten bokstavligen. Det finns redan så mycket sexism i korea, underkuvet beteende och fokus på yta i korea och denna låt hjälper inte. Samtidigt är jag besviken på åt vilket håll man gått när de kommer till tjejerna - från female empowerment i The boys till detta...
    Om du är intresserad så kan du alltid göra oss sällskap på hallyu.se :) vi är alltid ute efter bra skribenter, plus eftersom vi är en grupp så känns pressen att skriva inte lika stor utan man kan fokusera på att skriva en bra text istället. Och vi har en hel del stora planer och samarbeten som håller på att ta form nu som kan leda till rätt stora saker :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den senaste tiden har jag varit nyfiken på att blogga tillsammans i en grupp, så visst kan man säga att jag är intresserad :) Faktum är jag går och registrerar/anmäler mig nu, så då ses vi där? :)

      Radera